שבוע הלב

ההנחיות העדכניות למניעה וניהול של מחלות לבביות בחולי סוכרת של ארגון הסוכרת האמריקאי

עיקרי ההנחיות העדכניות של ארגון הסוכרת האמריקאי (ה-ADA) שפורסמו בתחילת השנה למניעה וניהול של מחלות לבביות בחולי סוכרת

יוזמה של תכנית למניעת מחלות לב (אילוסטרציה)
מחלות לב. אילוסטרציה

בראשית 2023 פרסם ארגון הסוכרת האמריקאי (ה-ADA,יAmerican Diabetes Association) את הנחיותיו לניהול מחלות קרדיווסקולריות בקרב חולי סוכרת. ההנחיות כללו בין השאר הנחיות לניהול יל"ד, דיסליפדמיה, תרופות נוגדות טסיות וניהול מחלות לבביות. לכבוד שבוע הלב, בכתבה זו נסקור כמה מההמלצות העיקריות לניהול מחלות לבביות.

בדיקות סקר

לפי ההנחיות, אצל חולי סוכרת א-סימפטומטיים, בדיקה שגרתית למחלת עורקים כליליים אינה מומלצת מכיוון שהיא אינה הוכחה כמשפרת את התוצאות, כל עוד מטופלים גורמי הסיכון למחלות קרדיו-וסקולריות טרשתיות. עם זאת, לפי ההנחיות יש לשקול בדיקת סקר למחלת עורקים כליליים בנוכחות אחד מהבאים: תסמינים לבביים לא טיפוסיים (למשל, קוצר נשימה בלתי מוסבר, אי נוחות בחזה); סימנים או תסמינים הקשורים למחלת כלי דם כמו אוושות בקרוטידים, התקף איסכמי חולף (TIA), שבץ, קלאודיקציה או מחלת עורקים היקפית; או סימנים לא תקינים באק"ג (למשל גלי Q).

טיפול

בקרב אנשים עם סוכרת מסוג 2 שאובחנו במחלת לב וכלי דם טרשתית או מחלת כליות, מומלץ לטפל בתרופות ממשפחת האגוניסטים לרצפטור GLP-1 או ממשפחת מעכבי ה-SGLT-2, שהראו תועלת מוכחת בהקשר של מחלות לב וכלי דם, כחלק ממשטר טיפולי מקיף להפחתת הסיכון הקרדיווסקולרי ו/או להורדת רמות הגלוקוז.

בקרב מטופלים עם סוכרת מסוג 2 ואי ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור או מופחת, מומלץ לטפל במעכבי SGLT-2 להם יש תועלת מוכחת להפחתת הסיכון להחמרה באי ספיקת לב ומוות קרדיווסקולרי ולשיפור הסימפטומים, המגבלות הגופניות ואיכות החיים.

בקרב מטופלים עם סוכרת מסוג 2 ומחלת כליות כרונית עם אלבומינוריה המטופלים במינונים נסבלים מקסימליים של מעכב ACE או חוסם קולטן לאנגיוטנסין, מומלץ להוסיף Finerenone לשיפור תוצאות קרדיווסקולריות ולהפחית את הסיכון להתקדמות מחלת כליות כרונית.

בקרב מטופלים עם מחלת לב וכלי דם טרשת עורקים ידועה, במיוחד מחלת עורקים כליליים, מומלץ טיפול במעכבי ACE או חוסמי קולטן אנגיוטנסין כדי להפחית את הסיכון לאירועים קרדיווסקולריים.

בקרב מטופלים עם אוטם שריר הלב, יש להמשיך בחוסמי בטא למשך 3 שנים לאחר האירוע. בנוסף, טיפול באנשים עם אי ספיקת לב עם מקטע פליטה מופחת צריך לכלול חוסם בטא לו יש תועלת מוכחת בתוצאות קרדיווסקולריות, אלא אם כן ישנה התווית נגד אחרת.

בקרב מטופלים עם סוכרת מסוג 2 עם אי ספיקת לב יציבה, ניתן להמשיך בטיפול במטפורמין להורדת רמת הגלוקוז אם קצב הסינון הגלומרולרי המשוער מעל 30 מ"ל/דקה/1.73 מ"ר, אך יש להימנע ממנו באנשים לא יציבים או מאושפזים עם אי ספיקת לב.

בדיקות

לפי ההנחיות, מועמדים לבדיקות לב מתקדמות או פולשניות כוללים את אלו עם 1) תסמינים לבביים אופייניים או לא טיפוסיים ו-2) ECG לא תקין במנוחה. בדיקת ECG במאמץ ללא או עם אקו לב עשויה לשמש כבדיקה הראשונית המתאימה. במבוגרים עם סוכרת מעל גיל 40, מדידת סידן בעורקים הכליליים היא גם בדיקה סבירה להערכת סיכון קרדיווסקולרי. יש לשקול אקו לב עם השראת סטרס פרמקולוגית או הדמיה גרעינית אצל אנשים עם סוכרת שאצלם ה-ECG לא תקין במנוחה ומונע מהם בדיקת מאמץ (למשל, LBBB או הפרעות ST-T). בנוסף, אנשים הזקוקים לבדיקת מאמץ ואינם מסוגלים להתאמן צריכים לעבור אקו לב פרמקולוגי או הדמיה גרעינית.

להנחיות נוספות –

ElSayed NA, Aleppo G, Aroda VR, Bannuru RR, Brown FM, Bruemmer D, Collins BS, Das SR, Hilliard ME, Isaacs D, Johnson EL, Kahan S, Khunti K, Kosiborod M, Leon J, Lyons SK, Perry ML, Prahalad P, Pratley RE, Seley JJ, Stanton RC, Gabbay RA, on behalf of the American Diabetes Association. 10. Cardiovascular Disease and Risk Management: Standards of Care in Diabetes-2023. Diabetes Care. 2023 Jan 1;46(Suppl 1):S158-S190. doi: 10.2337/dc23-S010. Erratum in: Diabetes Care. 2023 Jan 26;: PMID: 36507632; PMCID: PMC9810475.

נושאים קשורים:  שבוע הלב,  ADA,  מחלות לבביות בחולי סוכרת,  מחלות קרדיווסקולריות,  בדיקות סקר