חדשות

אכילת שלוש ביצים ויותר בשבוע מעלה את הסיכון למחלות לב ואף למוות

המחקר הנוכחי, להבדיל מקודמיו, מאפשר לספק הצהרה חזקה לכך שלצריכת ביצים ובכלל לתזונה המכילה כולסטרול יש השפעה על סיכון למחלה קרדיווסקולרית

ביצים (אילוסטרציה)
ביצים (אילוסטרציה)

מחקר שמתפרסם ב-JAMA טוען כי אכילת שלוש או יותר ביצים בשבוע – שווה ערך ל-300 מיליגרם מוצרי מזון מכילי כולסטרול ביום – יש בה סיכון גבוה למחלת לב ואפילו למוות בהשוואה למי שאוכל פחות ביצים.

דו"ח המחקר נכתב בידי ויקטור זונג (Zhong), פוסט-דוקטור במחלקה לרפואה מניעתית בבית הספר לרפואה באוניברסיטת נורת'ווסטרן האמריקאית. במחקר נמצא כי ביצה אחת מכילה כ-186 מיליגרם כולסטרול.

החוקרים ניתחו נתונים משישה מחקרים שנעשו בארה"ב בהשתתפות יותר מ-29 אלף איש שהיו במעקב במשך 17.5 שנים בממוצע. במהלך התקופה התרחשו בקרב אוכלוסיית מחקר זו 5,400 אירועים קרדיווסקולריים, ביניהם 1,302 שבצים פטאליים ולא-פטאליים, 1,897 מהמקרים הפטאליים ולא פטאליים היו אי ספיקת לב ועוד 113 אחרים ממחלות לב אחרות. של 6,132 משתתפים אחרים מתו מסיבות אחרות.

החוקרים ציינו כי צריכת 300 מיליגרם כולסטרול מדי יום נקשרה עם סיכון מוגבר של 3.2% למחלות לב ול-4.4% סיכון מוגבר למוות מוקדם. כל חצי ביצה נוספת שנצרכת ביום נקשרת עם סיכון מוגבר בשיעור של 1.1% למחלה קרדיווסקולרית וסיכון מוגבר בשיעור של 1.9% למוות מוקדם מעבר לסיבת מוות כלשהי.

הסיבה הפוטנציאלית לתוצאות הלא-עקביות שהושגו במחקרים קודמים, מעריכים עתה החוקרים, טמונה בעובדה שלא הובאה בחשבון צריכת ביצים שיש לה אולי קשר עם התנהגויות לא בריאות אחרות כמו פעילות גופנית מעטה, עישון או תזונה לא בריאה אחרת. בדרך כלל מזונות המכילים כולסטרול הם גם עשירים בשומן רווי ובחלבון ממקור של בעל חיים. אבל עתה המחקר החדש הביא בחשבון גם נושאים אלה, הסביר מחבר הדו"ח.

במאמר דעה נלווה שכתב ד"ר רוברט אקל מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת קולורדו צוין כי "למחקר חשיבות לרופאים, למטופלים ולציבור הרחב בכלל". הקשר בין צריכת ביצים וכולסטרול בתזונה עם מחלות קרדיווסקולריות שנוי במחלוקת כבר עשורים אחדים ועד כה חשבו שלקשר הזה חשיבות מעטה. "אלא שבהשוואה למחקרים קודמים, הנוכחי יותר מקיף וכולל יותר נתונים שמאפשרים לספק הצהרה חזקה לכך שצריכת ביצים ובכלל תזונה המכילה כולסטרול היא בעלת חשיבות שיש לה השפעה על סיכון למחלה קרדיווסקולרית ולכן היא מעלה את הסיכון לתמותה מכל סיבה שהיא".

עם זאת ציין מחבר המאמר כי "הקשר שבין ביצים לבין סיכון מוגבר למחלת לב או מוות מוקדם הוא רק מתון, אבל הממצאים החדשים צריכים לבוא בחשבון על ידי כלל האוכלוסיה ולכן מומלץ להגביל את צריכת מוצרי המזון העשירים בכולסטרול".

עם זאת, תזונאית בכירה באיגוד הלב הבריטי, ויקטוריה טיילור, אמרה בתגובתה כי סוג זה של מחקר רק מראה קשר יותר מאשר גורם ואפקט ונדרש מחקר נוסף כדי להבין את הסיבות שמאחורי הקשר הזה. "חשוב לתת תשומת לב לצורה שבה מבשלים ביצים והתוספות שבאות יחד עימן. אכילה בריאה חייבת להיות מאוזנת", ציינה טיילור.

נושאים קשורים:  ביצים,  כולסטרול,  מחלות לב,  תזונה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
21.03.2019, 14:39

סבא שלי זיכרונו לברכה ניפטר בגיל 96 ללא מחלת לב ואכל כל בוקר חביטה של 5-6 ביצים.

חביתה.

אנונימי/ת
21.03.2019, 15:25

וסבא שלי הגיע לגיל 91 ועישן כמויות.
מה בדיוק ציון פרט אנקדוטלי ספציפי רלוונטי כאן?

אנונימי/ת
23.03.2019, 19:54

נודניקים נמאסתם. כל שבועיים מחקר חדש שסותר את קודמיו. בייחוד לגבי ביצים. המחקרים מאבדים את אמינותם בציבור!

אנונימי/ת
24.03.2019, 11:43

לגמרי צודק! :-(

21.05.2019, 16:31

יש כל כך הרבה מחקרים בנושא הזה שהסתמכות על מחקר שמתבסס על ניתוח תוצאות מחקרים אחרים שמתבססים על שאלונים זה לא רציני .
לא סתם USDA הסירו את ההגבלה על כוסלטרול בתזונה רק ב 2015 ,אחרי כלכך הרבה שנים של מחקרים .

אנונימי/ת
21.05.2019, 17:07

עדיין הנושא אינו ברור בכלל , ויש לבצע מחקרים רבים נוספים

רחוק רחוק מברור