חדשות

לידה שקטה: בתי חולים יחויבו להוציא מהרחם עובר שאובחן כמת בתוך 72 שעות

עד כה נאלצו נשים שחוו אובדן הריון לשאת ברחמן את העובר במשך זמן רב, לעתים אפילו כמה שבועות, עד לביצוע ההליך הרפואי | הנוהל החדש מסדיר גם את נושא קבורתו של העובר

יולדת. אילוסטרציה

משרד הבריאות פרסם אתמול (ב') נוהל חדש הקובע כי במקרה של אובדן הריון (לידה שקטה), הוצאת העובר המת מרחמה של האישה תבוצע תוך 72 שעות לכל המאוחר מרגע האבחון.

הנוהל, שהוכן בחטיבת רפואה במשרד הבריאות והופץ לבתי החולים והרופאים, נכנס לתוקף והוא מסדיר לראשונה את תהליך הטיפול במקרים של אובדן הריון בכל שלב ואת קבורתו של העובר - נקבע כי ייטמן בתוך עשרה ימים לכל היותר.

עד כה נאלצו נשים שחוו אובדן הריון לשאת ברחמן את העובר במשך זמן רב, לעתים אפילו כמה שבועות, עד לביצוע ההליך הרפואי. לא הוגדר פרק הזמן המחייב את ביצוע ההליך והמערכת התייחסה לביצועו כפרוצדורה שאיננה דחופה מבחינה רפואית, וזאת תוך התעלמות מהקושי הנפשי והרגשי הכרוך בכך.

בנושא רגיש אחר כמו מועד קבורתו של העובר היה מקובל עד כה שתיעשה לאחר מסירתו לנתיחה במכון הפתולוגי. קביעת פרק הזמן עד לקבורת העובר – פעולה המבוצעת באחריות בית החולים – לא היתה קיימת עד להכנת החוזר החדש. למשרד הבריאות אף הגיעו תלונות של משפחות שהעוברים לא נקברו אלא זמן רב ולעתים חודשים לאחר הבדיקה הפתולוגית.

הנוהל החדש שהופץ למנהלי בתי החולים ולמנהלי האגפים בקופות החולים נכתב בשיתוף פורום רב מקצועי שכלל רופאים, אחיות, עובדים סוציאליים ובתיאום עם שתי מועצות לאומיות - האחת בתחום הפתולוגיה והשנייה בתחום גינקולוגיה ומיילדות.

הנוהל יחול על המערכת האשפוזית לצד המרפאות בקהילה. הוא כולל הנחיות נוספות שנועדו להסדיר את הנושא ולהעניק טיפול מיידי ורגיש יותר לנשים. למשל, הנוהל קובע שיש מעתה למנות מתאמת מטעם בית החולים שתהיה אמונה על ריכוז נושא אובדן ההריון, תוך ריכוז התיאום בין כל הגורמים הרפואיים והפסיכוסוציאליים השונים בבית החולים.

המתאמת מטעם הקהילה בקופות החולים תהיה אחראית על תפעול ופיקוח מערך הליווי הרפואי, הפסיכולוגי והסוציאלי לטיפול ותמיכה בנשים, בני זוגן והמשפחה לאחר אובדן ההריון. היא תקיים קשר רציף עם המתאמת מבית החולים לתהליכים הרפואיים שיידרשו בהמשך הטיפול.

נוהל נוסף שעודכן עוסק באובדן ההריון באוכלוסיות עם צרכים מיוחדים. בנושא זה נקבע כי יש חובת שמירה על רצף טיפול פסיכוסוציאלי כדי לתת מענה שלם והולם לצורכי המטופלות ומשפחותיהן.

טווח 72 השעות לריקון הרחם חל רק במקרים שבהם הדבר מתאפשר באמצעות השראת לידה או שימוש בכדורים. הוא אינו חל על מקרים שבהם ריקון הרחם מצריך הליך פולשני כמו ניתוח קיסרי, המחייב שימוש בחדרי ניתוח.

יו"ר ארגון "עתים" המסייע ומלווה הורים בהליך קבורת תינוקות, הרב שאול פרבר, אמר אתמול כי הוא מברך על השינוי בנהלים. "במהלך השנים", סיפר, "הגיעו אלינו אלפי פניות של הורים  במצוקה, לאחר שחוו אובדן ואינם מבינים מה עליהם לעשות, או הורים שרצו לעלות לקברי ילדיהם, אך כיוון שלא היה תיעוד נדרש הליך חיפוש מידע אודות מקום קבורתם, שהיה מתיש, מתסכל ומסורבל.

"מעתה המערכת מבינה סוף-סוף טוב יותר את המצב השברירי שבו ההורים נמצאים והנהלים הותאמו כדי להקל עליהם ולאפשר לאותן משפחות להתאבל מבלי להידרש למאבק כדי להשיג את הזכויות הבסיסיות שלהם".

"הארץ" דיווח בהקשר לכך כי בחודש מאי פורסם ראיון עם אישה בשנות ה-40 לחייה שנשאה ברחמה במשך שבוע ימים עובר מת לאחר שהרופאים לא מצאו לנכון ליילד אותה באופן מיידי.

נושאים קשורים:  אובדן הריון,  "לידה שקטה",  עובר מת,  לידת עובר מת,  חדשות,  הרב שאול פרבר,  ארגון עתים
תגובות
אנונימי/ת
01.02.2019, 04:05

מאיזה גיל הריון חל החוק?

אנונימי/ת
01.02.2019, 09:20

זה לא חוק, זה נוהל.
משבוע 22 או משקל עובר 500 גרם.
יש קישור, ואם היית טורחת להכנס היית רואה הכל.

אנונימי/ת
01.02.2019, 13:28

הנוהל מדבר על אובדן הריון כללי ואז חלוקה עד שבוע 14 ואחרי 14, לא רשום שה72 שעות מתייחס לשבוע 22 או 500 גרם.