חדשות

אחרי ההדלפה: בוטלה בחינת המיון לתכנית המקוצרת ללימודי רפואה

הבחינה שנעשתה במועד החדש, לאחר הדלפת שאלות בחינת GRE, היתה זהה לבחינה שכבר התקיימה; דיקני הפקולטות לרפואה של אוניברסיטאות תל-אביב ובר-אילן הודיעו כי הבחינה מבוטלת

מבחן אמריקאי (צילום: אילוסטרציה)

הפקולטות לרפואה של אוניברסיטאות תל-אביב ובר-אילן, שבהן קיימות תכניות לימודים ארבע-שנתית ברפואה לבעלי תואר ראשון או לסטודנטים אמריקנים הלומדים בישראל, יודיעו בימים הקרובים על האפשרות למבדקים נוספים במסגרת תהליך הקבלה לשנת הלימודים הקרובה (תשע"ז). זאת, לאחר שבחינת המיון במועד המיוחד – בחינת ה-GRE בביוכימיה, ביולוגיה מולקולרית וגנטיקה שעורך הארגון העולמי ETS - בוטלה.

המועד המיוחד נקבע לאחר שבמועד אפריל השנה התברר כי שאלון הבחינה הבינלאומית הודלף לנבחנים ישראלים בידי עמיתיהם, שנבחנו יומיים קודם בקפריסין באותו שאלון.

לפני שבועיים נערכה בחינת המועד המיוחד אבל אז גילו סטודנטים שניגשו לבחינה זאת כי השאלון היה זהה לזה שהוכן לבחינה שכבר התקיימה - ונפסל. תלונה על כך הוגשה ל-ETS.

אתמול (יום ג'), כך מדווח הבוקר "ידיעות אחרונות", הודיעו דיקני הרפואה של אוניברסיטאות תל-אביב ובר אילן כי ה-ETS הודיע על ביטול הבחינה של המועד המיוחד. הם הודיעו כי המשך תהליך הקבלה לתכנית הלימודים ברפואה לבעלי תואר ראשון באמצעות יתקיים באמצעות בחינת מו"ר ובימים הקרובים יודיעו מוסדות הלימוד על אפשרות למבדקים נוספים.

משקלה של בחינת ה-GRE בתהליך הקבלה הוא 50-40%. לא מעט מועמדים ניגשים לבחינה זאת פעמים אחדות עד לקבלת הציון המיוחל, שמעניק להם כניסה ללימודי רפואה.

נושאים קשורים:  חדשות,  בחינת GRE,  הדלפה,  קפריסין,  לימודי רפואה,  "ידיעות אחרונות"
תגובות
01.07.2016, 12:35

תמוה ולא ברור מדוע נפסלה הבחינה במועד המיוחד. שכן, בחינה זו לא הודלפה. הבחינה חוברה אך ורק לנבחנים בארץ ושאלות הבחינה לא היו ידועות לנבחנים.
הסתבר שאכן שאלות הבחינה (מדובר במעל 150 שאלות) היו דומות מאוד לשאלות הבחינה ממועד אפריל 2015. (ישנם 3 מועדי בחינת GRE בשנה). שאלות הבחינה של מועד אפריל 2015 היו נגישות ברשת האינטרנט לכל הנבחנים, כמו שאלות נוספות מבחינות קודמות שהיו נגישות לכל הנבחנים ללא יוצא מן הכלל. הנבחנים במועד המיוחד, האחרון, לא ידעו שהבחינה שחוברה עבורם תהיה דומה לזו של מועד אפריל 2015. לכן, כל נבחן שהכין עצמו לבחינה (ההכנה דרשה השקעה גדולה מאוד מבחינת זמן, אנרגיה וכוחות נפש) בחר על פי החלטתו איך ומה ללמוד על מנת להצליח בבחינה. מי שהשקיע זמן רב יותר בלימוד והבנת בחינות קודמות יתכן שזכה ליתרון בהשוואה לסטודנט שלא פעל כך.
לכל בר דעת ברור וידוע שהציון בבחינות מסוג בחינה זו המחייבת בקיאות רבה בנושאים רבים ומסובכים נקבע לא רק ע"י ידע תיאורטי, אלא גם ע"י ריכוז מכסימלי ונקיטת אסטרטגיה נכונה בעת הבחינה. כלומר, שיטת הלימוד, כולל החזרות שלפני הבחינה ודרך פתירת המבחן (למשל לא להתעכב על שאלה, שכן זמן הבחינה מוגבל ודוחק, להמנע או לא להמנע מ"ניחוש" התשובה, שכן תשובה שגוייה מפחית ניקוד וכו') מהווים מרכיב חשוב מאוד בציון הסופי.
גם בבחינות שנעשו במועדים קודמים הופיעו שאלות רבות שנלקחו מבחינות קודמות. לנבחן שהכיר את הבחינות הקודמות היה יתרון בהשוואה לנבחן שלא הכיר את השאלות, מפני שהוא השקיע את הזמן שלו בלימוד החומר ולא בפתרון של שאלות קודמות, שזו כאמו דרך ושיטת לימוד חשובה, יעילה, מקובלת והגונה. אין כאן העתקה, זיוף או רמאות כלשהי.
לכן, אני סבור שפסילת הבחינה איינה מוצדקת, היא גורמת עוול לסטודנטים שהשקיעו את כל כוחם בלימוד החומר. הם לא עברו עבירה כל שהיא.
העדות הבולטת לכך שדברי נכונים היא שהסטודנטים שדרשו לפסול את הבחינה, פנו לארגון האמריקאי רק אחרי שנודעו ציוני הבחינה ולא מיד לאחר שהבחינה התקיימה. וזאת למרות שהם ידעו כבר ביום שהתקיימה הבחינה שהיא דומה או זהה לבחינה מחודש אפריל 2015. כאשר הם ראו שישנם מספר סטודנטים שהשיגו ציונים גבוהים משלהם הם פנו באמצעות עורכי דין, במעמד צד אחד, בדרישה לבטל את הבחינה.
לדעתי, על מנת לסיים את הפרשה העגומה הזו, המלמדת גם על כך שעקרון החברות והצדק אינם נר לרגלי אלה שאינם מסוגלים להפיק לקח אישי מטעות שלהם, אני סבור שיש לקבל את ציוני בחינה זו ולהתנהל בבחירת הסטודנטים לרפואה במסלול הארבע שנתי כפי שנקבע. הסטודנטים שעמלו קשה ובהגינות ראויים שההחלטה לגביהם תהיה הוגנת ועל פי הכללים שנקבעו.
לפי הצורך יוחלט מראש על שינויים בדרך הקבלה ללימודים אלה בשנים הבאות.

בכבוד רב
ד"ר ארי לבס.

אנונימי/ת
03.07.2016, 10:49

אם לסכם את הידיעה הזאת- דיקני האוניברסיטאות החליטו להעניש את הנבחנים על הפשלה שהם בעצמם (האוניברסיטאות) עשו.