חדשות

יו"ר ועדת הבריאות: לא אתן להחיל רטרוקאטיווית את שינוי נוסחת הקפיטציה לקופות

ח"כ אלי אלאלוף ("כולנו") אמר את הדברים בדיון שנערך אתמול (יום ד') בוועדת הבריאות של הכנסת, סביב הכנסת שינויים באופן מימון קופות החולים

קופת חולים מכבי. צילום: שאטרסטוק

ועדת הבריאות של הכנסת קיימה אתמול (ד') דיון סוער בהצעת החוק הממשלתית לפיה הקצאת הכספים לקופות החולים (קפיטציה) תתבצע לא רק בהתאם למספר המבוטחים בכל קופה וביחס לכלל המבוטחים בשאר קופות החולים, אלא גם בהתאם להוצאות הצפויות של הקופה ביחס לקופות האחרות וגורמים או מאפיינים נוספים שצפויים להשפיע על היקף ההוצאות של הקופות. ההצעה גם מבקשת לקחת בחשבון, רטרואקטיבית, את ההקצאות.

יו"ר ועדת הבריאות: "אמנם אין נוסחת קפיטציה אולטימטיבית, אבל הוספת מרכיבים נוספים לנוסחה כזאת, באישור ועדת הבריאות של הכנסת, היא מהלך חיובי מאוד"

בדיון מתח יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), ביקורת קשה על משרד הבריאות. הוא אמר: "יותר מדי תקציבים מופנים באופן אוטומטי לקופות. האוטומט הזה בזבזני. אמנם אין נוסחת קפיטציה אולטימטיבית, אבל הוספת מרכיבים נוספים לנוסחה כזאת, באישור ועדת הבריאות של הכנסת, היא מהלך חיובי מאוד".

הוא הדגיש כי "אין בכוונתי לאשר למשרדי הממשלה להחיל רטרואקטיבית את תיקוני התקציב. מה שהעברתם כבר לקופות החולים זו הבעיה שלכם. אנחנו דנים רק לעניין של מהיום והלאה. זה אבסורד שאתם מבקשים לתקן את הטעויות שלכם על גבן של קופות החולים".

עוד הורה ח"כ אלאלוף למשרד הבריאות להמציא לוועדת הבריאות, בתוך חודש, פירוט מדויק של התיקונים והנוסחאות שאותם הוא מבקש לקבוע -והודיע כי לא יסתפק באישור חוק כללי. עוד התנה ח"כ אלאלוף את אישור הצעת החוק בכיסוי גירעון בסך 108 מיליון שקלים בקופת חולים כללית, הנגרם כתוצאה מאי העברת מלוא הכספים ממשרד הבריאות עבור יישום הרפורמה בבריאות הנפש.

בדיון אמר סמנכ"ל שירותי בריאות כללית, אלי כהן: "איפה ההוגנות? עשיתי כל מה שנדרש ממני לעשות כעובד ציבור, נתנו שירות למטופלי בריאות הנפש – אבל המדינה לא עומדת בהבטחתה".

ראש אגף התקצוב בקופת חולים מאוחדת, רועי בן משה, מסר כי הקופה קיבלה עודף כספים עבור הרפורמה בבריאות הנפש, והוא הפנה חלק מהכסף לכיסוי חובות אחרים.

למשמע הדברים הללו הגיבו חברי הכנסת מאיר כהן (יש עתיד) ונורית קורן (הליכוד), המשמשת גם יו"ר ועדת המשנה למעקב אחר יישום הרפורמה בבריאות הנפש: "זה בדיוק מה שדרשנו שלא ייעשה במסגרת הרפורמה. אין לכך כל הצדקה".

בתגובה לכך אמרה סמנכ"לית לענייני קופות החולים במשרד הבריאות, רויטל טופר-חבר טוב: "זה בדיוק התיקון שהחוק המונח כאן יאפשר לנו לעשות -לתקן ולתקצב מחדש".

כלכלן משרד הבריאות, רן פלוטניק, הוסיף: "הקצאה הוגנת ומדויקת של כספים איננה בת השגה על ידי בני אנוש. אין לנו כדור בדולח".

ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני): "הצעת החוק היא ממש שינוי פניה של המדינה. אמורים להיות כללים ברורים, לא מנהלים משא ומתן על ג'סטות. אלחם כדי שהצעת החוק הזאת לא תעבור".

הממונה על קשרי ממשל בקופת חולים מכבי, עידו הדרי אמר: "אם יתאימו תקציב על-פי גודל ההוצאה, אולי יהיו מי שינפחו את ההוצאות. יהיה כאן מקח וממכר פוליטי והחלטה פוליטית איך הכסף יחולק".

נושאים קשורים:  חדשות,  ועדת הבריאות של הכנסת,  נוסחת הקפיטציה,  קופות החולים,  דיון,  כנסת,  משרד הבריאות
תגובות